Mazescape és la propera novetat que ens presenta Devir. Parlem d’un joc diferent al que estem acostumats avui en dia on l’objectiu no serà un altre que sortir dels diferents laberints que se’ns presenten. La peculiaritat d’aquests laberints és que vénen en uns full doblegats on haurem d’anar jugant amb els plecs disponibles fins a resoldre’l i arribar a la sortida. A més a més, cada laberint té uns objectius extres que haurem de trobar per completar el joc al 100%.
En aquest article us porto una entrevista que he fet als seus coautors, Pablo Céspedes i Víctor Hugo Cisternas. Ens explicaran una mica en profunditat qui són, d’on sorgeix Mazescape i tots els detalls fora del joc que crec que poden ser interessants.
Per a tots els que estigueu interessats en els jocs, només fer un apunt que el trobareu a les botigues a partir del proper 15 de juny del 2021 a un preu de 10€ PVP. Espero que gaudiu dels jocs de la mateixa manera que ho he fet jo. Comencem!
1) Com us descriuríeu dins del món lúdic? Sou juganers? Amb qui acostumeu a jugar? Quants jocs i de quin tipus teniu?
Sí, som molt juganers. Venim del rol dels 90, amb molt AD&D (Advanced Dungeon and Dragons), Senyor dels Anells, la Llamada de Cthulhu… costum que mantenim avui en dia amb una bona varietat de jocs. A més a més, som jugadors de Magic des de fa moltíssims anys.
Amb els jocs de taula vam començar també als 90, amb clàssics com el Backgammon, Dudo i el Risk (Ataque aquí a Xile). A principis dels 2000 vam descobrir els jocs moderns i vam començar a nodrir la ludoteca del nostre estudi editorial Ludoismo, que ara compta amb més de 300 títols.
Tenim un parell de grups de jocs dels quals tots dos en formem part. Son vells amics i amigues que estimen tant com nosaltres els daus, les cartes i els taulers. Sovint ens reunim però ara amb la pandèmia ha resultat més difícil.
2) D’on surt la idea dels Mazescapes? Per què 7 laberints i no un altre número?
Tot va començar el 2014, quan teníem una gran quantitat de paper sobrant d’un altre joc que havíem acabat. Llavors el repte era fer alguna cosa amb aquest paper: vam intentar diverses coses i una va ser fer laberints. Tanmateix com aconseguiríem que algú es perdés realment al laberint? Doncs vam notar que era una cosa que no passava als laberints de paper típics, en els quals un visualitza la totalitat del mapa i la sortida.
Aquesta va ser la idea que ho va iniciar tot. Vam començar a descobrir que era possible jugar amb doblecs i talls, i també amb el concepte de figures impossibles. Aquest va ser el començament de Mazescape (en aquell moment Laberintorama).
Són 7 laberints ja que el primer concepte del jocs vam determinar 3 escenaris de 2 laberints cadascun. Després ens vam adonar que era necessari afegir un tutorial. Durant les proves del joc vam determinar que era el nombre adequat i ens vam quedar amb ell.
3) Què ha sigut el més complicat durant la creació del joc?
Tots els processos tenen la seva complexitat. Les dues caixes han sigut processos molt diferents i experimentals, plens de descobriments. Això ens ha ensenyat molt. El que comparteixen les dues caixes, i que és molt difícil, és com determinar quan el Mazescape està acabat.
4) Qui de vosaltres té més facilitat resolent Mazescapes i quin dels dos jocs us agrada més?
Tots dos gaudim molt dels Mazescapes i és difícil determinar qui és millor resolent-los ja que, com a dissenyadors, tenim un gran avantatge.
És difícil dir quin dels dos ens agrada més. Labýrinthos i Ariadne tenen cada un les seves particularitats i responen a etapes diferents del procés del disseny de Mazescape. Amb Labýrinthos vam descobrir els Mazescapes i vam dissenyar els seus mecanismes. Té un estil més abstracte que apel·la a aquesta cultura lúdica dels 90. Ariadne explora un relat més establert en un arc argumental que recorre els 7 mapes.
5) Heu començat amb el disseny de més laberints? Tindrem més Mazescapes?
Sí, estem molt feliços de seguir treballant en ells. Ara estem fent dues noves caixes, una més complexa i una altra més senzilla, des del punt de vista del trencaclosques. Totes dues amb un art increïble. Seguirem fent-ne més i seguirem explorant el format, ja que tenim moltes idees pel futur.
6) Podeu donar-nos alguna recomanació o consell per superar els laberints sense perdre el cap?
Com tot trencaclosques, l’important és gaudir-lo i intentar no frustrar-nos. En un inici requereix acostumar-se a la mecànica de doblegar i desplegar, però un cop s’aconsegueix ets tot un mazescaper. Si se’t complica un, deixa’l reposar i continua amb un altre. També és important trobar un lloc còmode per jugar-lo i invertir-hi el temps que necessitis per resoldre’l. Tots tenen solució.
7) I per acabar, tornant al món dels jocs… Podeu recomanar-nos algun joc Xilè que no hagi arribat a Espanya i haguem de jugar?
És clar, aquí a Xile tenim bones autores i bons autors. Us recomanem aquests dos títols que encara no es troben a Espanya:
- Kurrüf (2017): Un joc ambientat en la reserva ecològica del Huilo Huilo. En ell, seràs part de les interaccions ecològiques que produeixen les espècies que habiten la reserva, t’enfrontaràs amb factors ambientals i humans que afecten els ecosistemes i ajudaràs amb els savis consells Mapuche que guiaran el teu camí.
Edat: 7+
Jugadors: 2 – 5
Duració: 35 minuts
Autors: Chilo i Dani Varela
Il·lustradors: Varela, Castaño Hoffman, Ramos.
- Tori-Tori (2021): La instal·lació d’una industria i el creixement constant de la població amenacen l’extinció al Tori-Tori, una au endèmica, i a altres espècies natives d’aquesta remota illa la qual s’ambienta el joc.
Organitzeu-vos i recupereu l’equilibri de l’ecosistema! Haureu d’aconseguir que, tant el poble com la indústria, siguin responsables amb el medi ambient.
Edat: 10+
Jugadors: 2 – 4
Duració: 45 minuts
Autora: Laura Mena
Il·lustradora: Andrea Trewhela