Cacao ens transportarà a l’exòtic món de l’aliment dels déus. Com a cap tribal, haurem de portar els nostres pobles a la fama i omplir-los de riquesa, cultivant i venent Cacao. Només aquells que sàpiguen guiar sàviament als membres de la seva tribu i aprofitar el favor dels déus aconseguiran alçar-se amb la victòria. Un joc de col·locació de fitxes creat per Phil Walker-Harding i que Devir ha editat (i reeditat) perquè puguem gaudir-lo a casa nostre.
Si ja coneixes el joc o només en vols saber la meva opinió, ves a la valoració personal.
Jugadors: | 2 – 4 |
Duració: | 45 minuts |
Edat: | 8+ |
Complexitat: | Baixa |
Idioma: | Castellà |
Gènere: | Familiar, Col·locació de fitxes |
Autor/s: | Phil Walker-Harding, Claus Stephan |
Editorial: | Devir |
PVP: | 25,00€ |
Components
- 44 Fitxes de Recol·lectors (amb el revers de color).
- 4 Aiguaders, un de cada color.
- 4 Taulells de poble, amb el revers de color.
- 28 Fitxes de Selva, amb el revers gris:
- 8 de Plantació (6 simples i 2 dobles).
- 7 de Mercat ( 2 de preu de venta 2, 4 de preu de venta 3 i 1 de preu de venta 4).
- 3 Mines d’Or (2 de valor 1 i 1 de valor 2).
- 3 Cenote.
- 2 Centre de culte solar.
- 5 Temples.
- 20 Fitxes de Cacau.
- 12 Fitxes de Sol.
- 48 Monedes d’Or:
- 24 de valor 1.
- 12 de valor 5.
- 12 de valor 10.
- 1 Reglament.
Preparació de la partida
Cada jugador agafa les fitxes de recol·lectors, l’aiguader i el taulell de poble del seu color. Situa l’aiguader a la posició -10 del riu.
Barrejarem les fitxes de recol·lectors, en fem una pila, i robem les 3 primeres.
Agafarem una fitxa de plantació simple i una fitxa de mercat amb preu de venta 2. Les posarem en diagonal boca amunt.
Barrejarem la resta de fitxes de selva i formarem una pila boca avall. Agafarem les dues primeres hauran d’estar visibles per a tothom. Constituiran la selva explorada.
Ja ho tenim tot llest per començar a jugar.
Mecànica del Joc
La partida es juga per torns, en sentit horari. Començarà la persona amb més edat. El torn es divideix en tres parts:
A) Posar una fitxa de recol·lector
El jugador escull una de les fitxes de la seva mà i la posa a la zona de joc. Pot orientar-la com millor li vagi i com a única norma és que ha d’estar adjacent almenys a una fitxa de selva i no pot tocar a cap fitxa de recol·lector.
B) Omplir els espais de la selva
Si després d’haver jugat una fitxa a la zona de joc, dues fitxes de recol·lectors estan adjacents a un espai de la selva no ocupat, s’ha d’omplir aquest espai, independentment de qui siguin els propietaris de les fitxes de recol·lectors adjacents. Pot ser que s’hagi d’omplir més d’un espai.
Per cada espai que haguem d’omplir, agafarem una fitxa de la selva explorada.
Si no cal omplir cap espai, o no queden fitxes a la pila de la selva, podem ometre aquest pas.
C) Realitzar les accions de les fitxes de selva
Cada recol·lector en una fitxa de recol·lector que s’hagi jugat aquest torn, s’activa. Com a conseqüència, podrà fer l’acció pròpia de la fitxa de selva adjacent.
Si ha fet falta omplir espais de la selva, també s’activen els recol·lectors (de qualsevol jugador) adjacent a les fitxes de selva jugades aquest torn. Els jugadors poden fer les accions paral·lelament i de manera independent.
Un cop acabat el pas C, el jugador actiu roba la fitxa de la pila superior i l’afegeix a la mà. Si no li queden fitxes, omet l’acció. Omplim la selva explorada si hi ha menys de dues fitxes boca amunt i en queden a la pila de selva.
Final de la Partida
La partida acaba quan l’últim jugador juga la seva última fitxa de recol·lector.
Puntuació
- Els temples es puntuen individualment, un rere l’altre. El primer i el segon ingressen or.
- Per cada fitxa de Sol que tingui un jugador, obté una moneda d’or de valor 1.
- Suma el valor de l’aiguader al total del teu or per obtenir la puntuació final.
En cas d’empat, guanya qui tingui més cacau a la reserva.
Valoració Personal
Abans de donar-vos la meva opinió vull agraïr a Devir la cessió d’una còpia per a poder fer la ressenya.
Quan parlem de Cacao estem parlant d’un joc que podria haver sorgit perfectament a principis de segle. Podríem batejar-lo com un cosí germà del Carcassonne i això hi ha qui ho considerarà una lloança o un menyspreu. Per a mi és tota una lloança ja que el Carcassonne és un dels meus jocs favorits. Però bé, tornant al tema que ens ocupa, anem a parlar una mica més en detall d’aquest Cacao.
Disseny i Components
Comencem parlant dels punts més fluixos del joc. Primer de tot el disseny: no és que sigui un mal disseny, és correcte i m’atreviria a dir que temàtic i tot! Però em recorda a un joc de 2002 i no pas a un joc del 2015 (o 2021 si pensem en la reedició). Crec que s’hagués pogut fer un rentat de cara actualitzar el joc aprofitant la nova tirada. De totes maneres repeteixo: el disseny no està malament, però no és el que brilli del joc.
A nivell de components, seguim en la línia i la qualitat que podeu trobar en un Carcassonne o Catan. Tot correcte i de bona qualitat. No li poso una nota més alta per una qüestió molt simple i que, jo almenys, li dono força importància: oblideu-vos de guardar el joc en vertical. L’insert està fet de tal manera que totes les fitxes de monedes cauen i s’escampen per la caixa. L’insert pot ser molt millorable i aquest problema se solventaria.
Mecànica
La mecànica de Cacao és simplement fantàstica. Un joc senzill, fàcil de regles, àgil i amb un ritme molt constant entre els jugadors. Al principi pot ser una mica complicat entendre la graella i com es posen les fitxes de selva, sobretot per a persones que s’inicien en el món dels jocs de taula. Aquest obstacle se soluciona al cap d’unes rondes.
La idea que les teves fitxes de recol·lectors formin una pila en lloc d’utilitzar meeples o altres maneres de posar els teus treballadors és una de les virtuts del joc i el que el fan ser tan senzill a nivell estratègic. Les opcions on posar una fitxa són limitades i moltes d’elles no ens interessaran en aquell moment, per tant la partida correrà com un coet i en mitja hora es pot enllestir. D’aquesta manera en cap moment tindrem el sentiment de lentitud i monotonia que passa amb altres jocs de mecàniques semblants.
Aquesta mecànica fa que el joc sigui igual de gaudible tant si el jugues a 2, a 3 com a 4. En cap moment m’he trobat una partida encallada i és un joc que convida a fer una segona i tercera partida consecutiva.
Originalitat
Considero que Cacao és un joc força original tot i que clarament beu del Carcassonne en conceptes generals. Un dels problemes que ha tingut és que és un joc del 2015 i no del 2000 com he comentat abans. Això ha fet que no sigui tan conegut ni tingui el renom ni l’estima que es mereix dins del món lúdic. A nivell mecànic no hi ha cap innovació però tot el que ofereix està molt ben lligat.
Anem tancant la ressenya de Cacao, un joc que és una (re)novetat vestit de clàssic on podrem gaudir d’un Carcassonne amb una mecànica més fresca i una mica més exigent que el clàssic joc de castells. Cacao serveix tant per introduir a noves persones en aquest fantàstic món, com per gaudir de partides molt igualades els més exigents (totes les partides acaben amb resultats molt ajustats!). Podríem dir que és un euro-filler, però el que està clar és que és un joc que, jugueu quan el jugueu, el gaudireu. Així que si en teniu la oportunitat no li feu un lleig i proveu-lo, que ben segur que us agradarà.