Arnak ampliació

Las Ruinas Perdidas de Arnak: Líderes de la Expedición

Per fi descobrirem els seus secrets. Per fi se’ns obriran les portes. Perquè hem arribat a Arnak, i els nostres mètodes no s’assemblen en res a les expedicions que ens van precedir. Arriba la primera expansió de Las Ruinas Perdidas de Arnak: Líderes de la Expedición.

Aquesta expansió està dividida en diferents mini-expansions que es poden combinar amb el joc base totes de cop o introduir-les progressivament. El contingut d’aquesta expansió és el següent:

  • 18 Cartes d’Objecte
  • 12 Cartes Artefactes
  • 24 Cartes Inicials
  • 5 Jaciments de nivell 1
  • 3 Jaciments de nivell 2
  • 3 Ajudants
  • 4 ídols
  • 5 Guardians
  • 2 Temples d’Investigació
  • 6 Líders de la Expedició
  • 1 Arqueòleg
  • 1 Fitxa d’Àguila
  • 1 Fitxa de Maletí
  • 3 Fitxes de Pica-Pica
  • 6 Fitxes d’Assignació de Líders
  • 4 Fitxes de Tenda
  • 6 Guies de Líders de la Expedició
  • 1 Vara de la Lluna Roja
  • 1 Reglament

Com veieu, el contingut és llarg i ampli. A continuació us explicaré en més detall tot aquest contingut i finalment us en donaré la meva opinió. Comencem pels líders de l’expedició:

El Capità

El capità juga amb 3 arqueòlegs, a diferència de la resta. Té una única habilitat que és poder utilitzar l’efecte platejat d’un ajudant de la reserva. Només es pot fer servir una vegada per ronda, quan posem un arqueòleg a la ubicació de l’habilitat. Aquest arqueòleg no es podrà moure de cap manera durant la ronda ni comptarà com a arqueòleg col·locat per a la carta Transmisió, una de les cartes inicials de l’Arqueòleg.

La Falconera

La falconera incorpora la fitxa de l’àguila al seu tauler, que li proporcionarà beneficis conforme avanci pel seu marcador. L’àguila avança a l’inici de ronda, en gastar un favor del guardià (substituïnt l’habilitat impresa), jugant les cartes inicials i amb un efecte dels ídols. En el moment de gastar un efecte de l’àguila, aquesta tornarà a l’inici del seu marcador.

La Baronesa

La baronesa ingresarà una moneda a l’inici de cada ronda (a partir de la 2a). Com a habilitats especials té una carta que li permet posar a la mà un objecte quan el compra, un cop cada ronda. Aquesta carta no va mai a la baralla sinó que torna a la mà a l’inici de cada ronda. A més a més, dues de les seves cartes inicials tenen el símbol de l’avió, que li permeten viatjar allà on vulgui.

El Professor

El professor juga amb el maletí. El joc d’aquest líder es basa amb els artefactes i cada ronda ingressarà una bruíxola o papir que es guardaran al maletí i només podran usar-se per comprar nous artefactes o activar-ne. A més a més, el maletí li permet guardar 3 artefactes d’inici i només ell té accés a comprar-los. Quan hagi comprat els 3 artefactes guanyarà una brúixola i reomplirà el maletí (una sola vegada).

L’Exploradora

L’exploradora juga amb una sola fitxa d’arqueòloga i amb les fitxes de pica-pica. Començarà amb 2 fitxes i a la 3a ronda obtindrà l’última fitxa de pica-pica. Aquestes fitxes li serveixen per, o bé desplaçar l’arqueòloga d’un lloc a un altre (buit i no visitat anteriorment a la mateixa ronda), o bé per utilitzar efectes més potents de les cartes inicials. Una de les fitxes de pica-pica és gratuïta i les altres dues costen una moneda/brúixola per ser utilitzades.

El Místic

El místic centra el seu joc en les cartes de por. Inclou un espai on guardar les pors desterrades i fer-ne rituals. Aquests rituals li permeten ingressar una moneda més una brúixola, comprar un artefacte amb un descompte de 3 brúixoles o bé derrotar un guardià a canvi de 2, 3 o 4 cartes de por. A més a més, té 5 espais per a ídols en lloc de 4 com tenen la resta de líders. El místic comença cada ronda amb 5 cartes i una extra de por. Per compensar això, té facilitat per desterrar cartes.

Nous temples d’investigació

Aquesta expansió inclou dos nous temples d’investigació que ens aportaran molta rejugabilitat i un bon grapat d’estratègies i decisions diferents al joc base. Els dos temples inclouen unes icones a les dues últimes files que ens permeten aconseguir una fitxa de plata/bronze del temple i rascar així uns punts que en el joc base no podíem adquirir. Posarem el temple a sobre del temple imprès al tauler i veurem com encaixa perfectament bé amb el disseny ja present.

Temple del Mico

El temple del mico té dues peculiaritats: primer de tot, les fitxes de recompensa van totes cap per avall. Podrem escollir quina recompensa volem en cada una de les ubicacions com passa a la fila del temple. D’altra banda, una carta d’artefacte de cost 3 s’haurà de posar al temple i, quan la lupa passi per allà, podrem activar l’efecte de la carta gratuïtament. Són 3 nivells on la lupa i el llibre van per dos camins diferents.

Temple del Llangardaix

El temple del llangardaix és una mica més complicat que el del mico. Ofereix més punts que la resta de temples si arribes amb la lupa al cim (28 a 21). La seva peculiaritat és que inclou un guardià que haurà de ser derrotat per algú si es vol avançar i no omplir-se de cartes de por. També hi ha un nivell on demana un ídol com a preu a pagar (que no estigui en un espai ja gastat). L’altre tret a destacar és que si el llibre arriba al 6è nivell, podrem activar un jaciment de nivell 1 i destruir-lo posteriorment. A continuació posarem un nou ídol, separat prèviament a la preparació de la partida.

Variant amb la Vara de la Lluna Roja

L’expansió inclou una nova vara de color vermell que el que ens permetrà és desterrar dues cartes d’objecte i dos artefactes al final de la ronda en lloc d’un com era habitual fins ara. D’aquesta manera, el mercat tindrà més varietat i més moviment de cartes. Aquesta variant es pot incloure de manera optativa en qualsevol partida.

Valoració Personal

Aquesta primera expansió de Las Ruinas Perdidas de Arnak li dóna una volta al joc que el converteix pràcticament amb un de nou. Estem davant de vàries mini expansions que es poden combinar de la manera que ho vulguem amb el joc base. La meva recomanació és introduir directament tots els components (cartes, ídols, jaciments, guardians i ajudants) ja que així el joc tindrà més varietat i no incorpora cap símbol nou, només altres opcions i recompenses.

La mini expansió de la vara de la lluna roja la trobo indispensable ja juguis a 2 com a 4. Poder moure i actualitzar més ràpidament el mercat obre una nova dimensió al joc i li trasllada un major protagonisme a les cartes que no aconseguia transmetre el joc base i deixava el gruix dels punts i combinacions al marcador d’investigació. D’aquesta manera, jugar amb les cartes té més importància i permet fer jugades molt interessants.

Els nous temples que incorpora l’expansió estan pensats per jugar amb els nous líders ja que són substancialment més complicats i arribar al cim amb els taulers bàsics suposa tot un repte bastant complicat d’assolir. Personalment m’agraden molt i tenen una varietat de requisits i recompenses que no tenen els dos temples del joc base. La meva recomanació és jugar amb la cara del tauler del temple de la serp i posar un dels dos nous temples.

El gruix fort de l’expansió cau en els líders de l’expedició. Tenim 6 nous líders que fan que el joc passi a una nova dimensió i es converteixi en un joc asimètric però força equilibrat. El líder que considero menys innovador (que no vol dir més fluix) és el capità, ja que només s’amplia un arqueòleg. És el líder ideal perquè persones menys habituals al joc puguin gaudir d’aquesta asimetria en un nivell similar a qualsevol altra persona.
Al pol oposat, el líder més complicat de jugar i gestionar és el místic. El fet que el seu joc es basi en eliminar cartes de por (alhora que en va rebent periòdicament) fa que tinguis una dependència molt alta a efectes de desterrar cartes, ja sigui al mercat com als ajudants. Sense aquesta ajuda és com complicat competir amb el místic de tu a tu amb la resta de personatges.

Els altres líders tenen un nivell de complexitat similar. L’exploradora, per exemple, és força divertit de jugar ja que amb un sol arqueòleg passeja pel tauler com vol amb els seus pica-pica, fins a poder visitar 4 localitzacions en una sola ronda. Aquesta líder és probablement la que més em va agradar per aquesta flexibilitat en la ubicació de l’arqueòleg. Et salva en cas que l’estratègia es torci per qualsevol circumstància. De totes maneres l’exploradora depèn força que s’obrin nous jaciments. Si a la mateixa partida hi juga el professor probablement notis una escassetat d’ubicacions descobertes, ja que el professor juga, i molt, amb els artefactes i això li simplifica la feina per obtenir poderoses habilitats i no haver de dependre tant del tauler. D’aquesta manera es pot centrar sobretot en la investigació. També és força divertit aquest líder per provar un estil de joc totalment diferent.

Els dos últims líders que vull comentar són la baronesa i la falconera. La primera té un estil similar al del professor però amb objectes. L’estratègia de la baronesa és aprofitar el mercat per aconseguir la millor carta a la mà i quan abans ompli la baralla de millors cartes millor, ja que al final de la partida el mercat d’objectes és escàs i no tindrà masses opcions. Finalment, la falconera és una líder 100% dependent dels jaciments ja que les seves habilitats més fortes són les d’activar jaciments de nivell 1 i 2. Per tant, si no s’obre cap de nivell 2, aquesta líder perd força potencial i es converteix en un personatge més mediocre. Recomano provar-lo i jugar pensant sempre en gran, per exprimir al màxim l’àguila.

Anem tancant aquesta ressenya de la primera ampliació de Las Ruinas Perdidas de Arnak. Una ampliació que hagués pogut estar tranquil·lament al joc base però que, ja que la tenim disponible la recomano molt, independentment que tinguis el joc cremat o no. Aporta noves cartes i fitxes molt interessants però on el joc arriba a l’elit és amb els nous temples i els líders. Una autèntica combinació explosiva que et farà gaudir el joc com si en fos un de nou.

Deixeu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.