Optimus portada

Optimus

L’Optimus és dels jocs més adictius que hem provat últimament. Devir ens presenta un joc on l’atzar i l’estratègia prenen un paper a parts iguals.

L’objectiu d’aquest joc és sumar el màxim de punts possibles i disposes de diverses rondes per aconseguir-ho. Sembla senzill, però hauràs de tenir en compte que cada tirada et dóna diferents opcions i hauràs d’estar alerta de les tirades dels altres jugadors.

Fitxa Tècnica

Jugadors:1 – 4
Duració:30 minuts
Edat:8+
Complexitat:Baixa – Mitjana
Idioma:Català
Gènere:Selecció de daus
Autor/s:Wolfgang Warsch
Editorial:Devir
PVP:15€

Mecànica del joc

Primer de tot, es reparteix a cada jugador un full de puntuació i un retolador i s’escull el jugador inicial a l’atzar. Llençant els daus, per exemple.

El jugador que tira els daus tindrà el rol de Jugador Actiu i la resta de jugadors el de Jugador Passiu. El torn del Jugador Actiu tindrà els següents passos:

  1. Fer la primera tirada (6 daus) i seleccionar-ne un.
  2. Col·locar el dau escollit al full de puntuació, marcar la casella corresponent i posar els daus restants amb valor inferior a la safata platejada.
  3. Fer la segona tirada amb els daus sobrants (4) i seleccionar un altre dau.
  4. Col·locar el dau escollit al full de puntuació, marcar-ne la casella i posar els daus restants amb valor inferior a la safata platejada.
  5. Fer la tercera tirada amb els daus sobrants (2) i seleccionar l’últim dau.
  6. Col·locar el dau sobrant a la safata platejada.
  7. Els jugadors passius escolliran un dau per marcar-lo al seu full de puntuació.
  8. Tots els jugadors poden gastar una (o més) bonificacions “+1” per seleccionar un dau addicional. Un dau no pot ser seleccionat més d’una vegada per jugador amb les bonificacions.

Un cop ha acabat el torn el jugador actiu, passa el relleu al següent jugador. Una ronda acaba quan tots els jugadors han estat jugadors actius una vegada.

Optimus Presentació

Full de puntuació

Cada dau està associat a una zona del full de puntuació (groc, blau, verd, taronja i lila) excepte el blanc, que és el comodí i serveix per a totes les zones. A continuació explicarem la simbologia del full de puntuació i com obtenir punts.

  • Els tres quadrats grans de l’esquerra són per posar els daus seleccionats.

  • La primera fila és per marcar la ronda actual. Obtenim la bonificació indicada a cada ronda.

  • El símbol de les fletxes en cercle és una bonificació que ens permet repetir una tirada. Només la pot executar el jugador actiu.

  • El símbol del +1 és una bonificació per seleccionar un dau addicional un cop acabat el torn del Jugador Actiu.

  • Cada guineu ens donarà tants punts extra al final de la partida com la zona que tingui menys puntuació (pot ser 0).

  • Quan marquem una casella (zona verda, taronja i lila) o completem una fila (zona groga i blava) obtenim una bonificació X o 6 i hem de marcar immediatament una casella d’aquell color al nostre full de puntuació.
Optimus full de puntuació

Dau groc: El valor del dau groc es marca a la zona groga. Quan completem una columna encerclem el número que hi ha a sota per indicar que hem obtingut els punts. La puntuació final és la suma del números encerclats.

Dau blau: Hem de sumar el valor del dau blau i el dau blanc (independentment d’on estigui el dau blanc) i marcar-ho a la graella. Si utilitzem el dau blanc per marcar una casella de la zona blava, haurem de buscar el dau blau per fer la suma. La puntuació final es determina en funció de quantes caselles estan marcades.

Dau verd: S’han de marcar d’esquerra a dreta i el valor ha de ser sempre major o igual al qual indica la casella que ens toca marcar. La puntuació final s’indica sobre l’ última casella marcada.

Dau taronja: S’han de marcar d’esquerra a dreta i escriurem el valor del dau a la casella corresponent. No obstant, hi ha caselles que multipliquen x2 i x3 aquest valor. La puntuació final és la suma de cada casella introduïda.

Dau lila: Com els dos anteriors, s’han de marcar d’esquerra a dreta i el valor que introduïm sempre ha de ser major al de la casella anterior. Després d’introduir un 6, podem escollir qualsevol número. La puntuació final és la suma de cada casella introduïda.

optimus daus

Final de la partida

Els jugadors sumen la puntuació obtinguda a cada zona i finalment hi afegeixen el valor de les seves guineus. Recordem que cada guineu val el mateix que el color amb menys valor.

El guanyador és el jugador que aconsegueix més punts.

Valoració final

Estem davant d’un joc on no podràs fer només una partida. Devir ha fet una molt bona feina portant-lo a casa nostra i la veritat és que hi estem totalment enganxats. La seva aparença el fa semblar senzill, avorrit i complicat, però és tot el contrari: un joc dinàmic, fresc, divertit i emocionant. No hi ha una estratègia guanyadora i qui sigui capaç de controlar millor l’atzar serà el guanyador de la partida. L’Optimus està adreçat a tot tipus de públic, siguin jugadors habituals, ocasionals, petits i grans.

Recomanem especialment jugar-lo a 2 per dominar millor tot el que passa a la partida, així com el teu full de puntuació i el del rival. Tanmateix, l’escalabilitat fins a 4 és molt bona i també us recomanem que proveu l’experiència.

Quants punts sereu capaços d’aconseguir? Esperem els vostres comentaris i les vostres opinions de l’optimus, fins la propera!

Optimus

7.9

Disseny

7.5/10

Materials

6.5/10

Mecànica

9.0/10

Rejugabilitat

8.5/10

Originalitat

8.0/10

A Favor

  • Molt fàcil d'aprendre i de jugar.
  • No podràs fer només una partida.
  • Pràcticament no hi ha temps d'espera entre torn i torn.

En Contra

  • Els fulls de puntuació s'acaben si no en fas còpies.
  • L'atzar no depèn de tu.
  • Al cap de moltes partides tens un patró de joc molt definit.

Deixeu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *